Milovníci automobilov mi určite dajú za pravdu ak poviem, že vidieť pri práci ťažké nákladné vozidlo, ktoré je schopné odviezť až 65 ton nákladu, je naozaj fascinujúce. Nejde teda o žiadny osobný automobil na každodenné jazdenie do práce a späť, ale o 45 ton vážiaci kolos určený na najťažšiu činnosť spojenú s prácou v lome.Nákladný automobil v malom.jpg
 
Nabíja sa sám
V poslednom období sú na trhu s automobilmi preferované vozidlá na elektricky pohon, keďže patria k ekologickým a šetria životné prostredie.  No vývojári ešte ani zďaleka nemajú vychytané všetky „muchy“, trápi ich mnoho nevyriešených problémov. Inžinierov najviac ťaží dĺžka čerpania energie a dojazd vozidla. To, ktoré skonštruovali švajčiarski konštruktéri, sa nazýva eDumper a je poháňané elektromotorom a bolo vyrobené podľa modelu Komatsu HB 605-7. Je jedinečné v tom, že z lomu preváža suroviny do cementárne a nepotrebuje nijaké nabíjanie. Hovoríme o vozidle, ktoré má hmotnosť 45 ton a je schopné odviezť náklad s hmotnosťou 65 ton. Výrobca sa vyjadril, že automobilu stačí rekuperovaná elektrická energia, takže po prvom nabití môže jazdiť neustále a nie je potrebné dopĺňanie jeho akumulátorov. Táto skutočnosť sa potvrdila v tomto danom lome, kde vozidlo jazdí.
 
Za volantom jazdec formuly
Pýtate sa, či je to vôbec možné?  Žiadne perpetuum mobile v tom nehľadajte, vysvetlenie je jednoduché. eDumper, ktorý je plne naložený, má hmotnosť 110 ton a s týmto nákladom absolvuje cestu, ktorá ide prudko dole kopcom a práve v priebehu tejto jazdy sa batérie pri brzdení regenerujú a získavajú tak stratenú energiu. Pod kopcom vozidlo náklad vyloží a vráti sa späť, ale už je ľahký, váži len 45 ton a to je hmotnosť, pri ktorej mu vystačí získaná energia, ktorú načerpal cestou dole, na spiatočnú cestu smerom nahor. Kapacita batérií je 700 kWh a vážia neskutočných 4500 kilogramov.Technika pretvára krajinu.jpg
Možnosť zajazdiť si týmto autom mal švajčiarsky jazdec formuly E Lucas di Grassi. Po jazde povedal, že pri štarte mala batéria kapacitu 90%, keď sa presunul k miestu nakládky, tak kapacita bola na úrovni 80%  a cesta smerom dole spolu s vrátením sa späť na pôvodné miesto výjazdu sa kapacita ustálila na 88%. S parametrami, ktoré sme uviedli, dokáže eDumper ročne ušetriť až 50 až 100 tisíc litrov nafty a je šetrné aj k životnému prostrediu, pretože emisie oxidu uhličitého zníži až o 130 ton, a to už stojí za zmienku. Tento stroj je vzorom perfektného ekologického nástupcu naftových motorov, ktorý možno využiť pri ťažkých prácach v zložitom teréne.